نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2215
-
الف
+

سمینار «آبدات دوره اسلامی در بلخ» برگزار می شود / 17 اثر تاریخی به «موزیم ملی افغانستان» تسلیم شد

سمینار علمی - تحقیقی «آبدات دوره اسلامی در بلخ» در شمال افغانستان برگزار می شود.

به گزارش آی فیلم 2 به نقل از باختر ، ولایت بلخ در شمال افغانستان میزبان سمینار علمی - تحقیقی تحت عنوان «آبدات دوره اسلامی در بلخ» خواهد بود.

در این سمینار که با حضور شخصیت های فرهنگی ، ادبی ،شاعران ،محققان و نویسندگان برگزار می شود ٬ پیرامون جایگاه علمی ،فرهنگی ،اقتصادی میراث های باستانی و تاریخی بلخ بحث می  شود.

 بَلخ یا شهر باختر یا باکترا که بنام زری‌اسپه (Zariaspa) نیز آمده‌است، از شهرهای مهم ایران باستان و از قدیمی‌ترین شهرهای افغانستان است که امروزه در فاصله ۲۰ کیلومتری از مزار شریف مرکز ولایت بلخ واقع است. این شهر در دوره های مختلف تاریخی، مرکز باستانی بودیسم، اسلام و زرتشت و یکی از شهرهای مهم خراسان بوده‌است.

مارکوپولو در سفرنامه خود بلخ را به عنوان شهری باشکوه و بزرگ توصیف کرده‌است. اما متاسفانه اکنون از بلخ جز انبوهی از ویرانه‌ها، در حدود ۱۲ کیلومتری کناره شرقی رودخانه بلخ چیزی باقی نمانده‌است.

با این حال مسئولان امنیتی افغانستان روز گذشته هفده اثر تاریخی را که قاچاقچیان در حال خارج کردن آن از این کشور بودند، در بامیان به دست آورده و به وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان تحویل دادند.

به گفته «فهیم رحیمی»، رییس موزیم ملی افغانستان این آثار مربوط به قرن دوازدهم میلادی می باشد. وی افزود: تاکنون ۱۵ هزار اثر تاریخی از طرف نهادهای امنیتی این کشور به وزارت اطلاعات وفرهنگ بازگردانده شده است .

افغانستان کشوری دارای فرهنگ و تمدن کهن می باشد که متاسفانه ناامنی باعث به یغما رفتن آثار تاریخی این کشور شده است.

ح ح 

نظر شما
ارسال نظر